Keresés ebben a blogban

2011. január 21., péntek

18+

Tapasztalati lista büfényitáshoz készülőknek :)

Nulladik pont: mielőtt egyáltalán elkezded a bolt keresését, alapvető vonatkozó (jog)szabályokkal azért legyél tisztában. Nem kell sokat tudni, de azért nem árt, ha valakivel beszélsz, aki dolgozott már büfében. Ha például a boltnak van ugyan WC-je, de az ajtó az üzlettérbe nyílik, és maga a WC kicsi ahhoz, hogy kettéoszd, akkor az eleve felejtős!
Aztán meg egyből keresd meg a HACCP-szakértőt, aki ha rendes, majd kimegy veled minden szóba kerülő üzletbe, és megmondja, miért nem menne át a rostán. Ez rajtam nagyon sokat segített az elején. HACCP szakértőt tud ajánlani az ANTSZ, az önkormányzat vagy az Állategészségügy.
Alapból a HACCP-terv és oktatás 40E + ÁFA, de kérdezd meg, hogy ezen felül felszámít-e valamit, ha sokat hívogatod a helyszínre, amikor még ott semmi dolga sincs? (Az enyém rendes volt, de hát érdekelt fél is, mivel ő lesz a tisztítószer-beszállítóm, plussz érdekelt a hentesáru és tejtermék beszállítóknál is, akiket nyilván ő ajánlott :)

1.) Ha forgalmas helyet szeretnél, jobb ha egyből a zsebedben van egy havi bérleti díjnak megfelelő összeg, és tudnod kell tíz perc alatt dönteni, kell-e a hely vagy sem. Ha tökölsz, lehet fél órán belül valaki más leteszi a foglalót, és szevasz.
2.) Ha nem forgalmas hely is jó, akkor ne nyiss büfét, inkább varrógépszervízt, akvarisztikai kiegészítők mintaboltot, késdobáló kocsmát, magánnyomozó irodát, vagy szexshopot.

3.) Ha a tulaj nem hajlandó az átalakításokból semmit bevállalni (pl. mert nem érdekli, fehérneműbolt vagy büfé lesz bent, miután te lelépsz), legalább az olyanokat meg kell látni egyből, amit neki mindenképp meg kellett volna csináltatnia. Például tűzvédelmileg, biztonságtechnikailag ne legyen hiányosság! A legjobb, ha ez belekerül a szerződésbe, és később, ha mégis meg kell valamit csináltatni, akkor virítsa a lóvét!

4.) Büfébe sok áram kell! Nyisd ki a kapcsolószekrényt bátran, és ha 10 amperesek a kismegszakítók, akkor azt már rögtön mondhatod, hogy cseréltetni kell, vagy nem tudsz majd egy konnektorra tenni két hűtőt, egy grillt meg egy mikrót :(

5.) Ha a tulaj azt mondja, hogy kipakolhatsz a bolt elé, akkor kérdezd meg, hogy ez az árban is benne van, vagy csak egy opció, és külön fizetned kell érte? (Én így jártam: a bolt előtti placcot a piactól kell bérelnem, külön sztori!)

6.) Apró részletek!!!: Hűtőszekrények általában 85 centi magasak! Ha a pult alá akarod tolni, akkor az asztalosnak ne hidd el, hogy minden pultot 86 magasra szoktak tervezni! (Az enyém ezt mondta, de lehet hogy azért, mert még nálam is alacsonyabb volt, lol :) A munkalap eleve vagy 2,5 centi vastag, így oda már biztos nem fér be a hűtő!
7.) Amúgy se higgy el semmit, csak amit látsz! Pl. ha mondod, hogy világos fuga kell a csempe közé (mert az kell!), akkor jó látni a szakit, mit hoz magával, és jó ott lenni akkor is, amikor azt mondaná, hogy kész minden, de még nem vitte haza a szerszámokat. Ha nincs minden rendben, akkor még lehet javítani, és nem kell sk csempézned, mint nekem...
8.) Fentiekhez kapcsolódik, hogy vagy a lakóhelyedtől kényelmes távolságban nyiss, vagy LEGYEN AUTÓD! (Nekem még mindig nincs :)

9.) Apró részletek 2: Az ANTSZ már kiskutya, az Állategészségügy számít! Ha van egy terved, hozzájuk vidd be egyből, mert ha nekik jó, az ANTSZ nem szól semmit utána! Fordítva érhetnek kellemetlen meglepetések.

10.) A cégalapítás nagyon egyszerű már, ajánlom azt a verziót, miszerint az égvilágon semmit nem fizetsz, csak három havi könyvelést előre (könyvelő úgyis kell.) Arra figyelj, hogy a cégmódosítás drágább, mint az alapítás (negyven-negyvenöt körül van!), szóval pl. nagyon jó, ha megvan már a bérlemény, mert akkor egyből be lehet jegyezni telephelynek, és nem kell utólag módosítani.

11.) Az iparűzési adó megoszlik a telephely és székhely között, tehát hiába jegyezteted be magad Újlengyelbe (ezt székhelyszolgáltatásnak hívják, és kb. havi tizesbe kerül), ahol zéró az iparűzési, ha a bolt olyan helyen van, ahol 2%, akkor 1%-ot fizetsz mindenképpen. Hacsak nem számítsz kurvanagy nyereségre, akkor jó vagy ott, ahol vagy!

12.) A cuccok nagy részét meg lehet venni olcsón és használtan, de később bele kell kalkulálni, hogy folyamatosan frissítsd a gépparkot, mert az olcsóságnak is ára van! Például én már lassan amatőr hűtőszerelővé avanzsálok a használt cuccok kapcsán. (Egyiknek a fagyasztóját szigetelem hungarocellel, másiknak a propellerét kellett befújni szilikonnal...)
13.) Pénztárgépet érdemes használtan venni, kábé féláron megy a sok befuccsolt kisvállalkozó miatt, az átiratása meg amúgy is drága (cirka 25.000), szóval akkor minek adnál ki 50-60-at egy új gépre?

14.) Ha egyedül dolgozol, elég egyszerű a munkavédelmi, üzemorvosi intéznivaló, ha alkalmazottad van, mindez kissé bonyolódik, nem csak annyival több a költség, amennyit neki fizetsz, plussz még nagyon figyelni is kell rá, szóval ezzel kezdeni szerintem nagy hiba lenne...

15.) Jó ha hazai pályán vagy. Egyrészt kezdetben az ismerősök is csinálnak némi forgalmat, másrészt tudod hol keress olcsó szakikat, hol érdemes reklámanyagot csináltatni, stb... Másrészt viszont: ha senkit nem ismersz, és mindenkitől kedvesen érdeklődsz, beszélgetsz, az már magában egy pozitív élmény, szóval ez kétoldalú érme. (Azért anyagilag szerintem jobb, ha hazai pályán vagy.)

16.) Az engedélyeztetések ésszerű menete:
- Mérj le mindent, képzeld el, mi hova férne el kb., skicceld le, és vidd be az Állategészségügyhöz! Ott úgyse lesz jó, de megrajzoljátok újra együtt PLUSSZ esetleg már akkor kiderül, hogy amilyen széles kínálatra gondoltál, abból vissza kell venni :( Én pl. már javában googliztam a salátarecepteket, mivel az ANTSZ és a HACCP-ember se reagált negatívan a saláta említésére, aztán mégsem lehet. (Lásd újra: 8. pont!)
- A HACCP szakértővel folyamatosan tartsd a kapcsolatot, mindig vannak jó ötletei!
- Az állategészségügyis, ha olyan alapos, mint az enyém, esetleg kijön a helyszínre még az átalakítások előtt, ami tök jó, mert amit nem rajzolt le, elmondja a helyszínen, és egyre kevesebb a hibalehetőség az ellenőrzés szempontjából (azért lesz hiba, ne félj!). Ha magától nem mondja, kérdezd meg, hogy esetleg megtenné-e?
- Az önkormányzatok nagyon tudnak kavarni (nem rossz szándékból, csak ilyenek :) Gyakran nem tudja a jobb kéz, mit csinál a bal. Ezért érdemes minden osztályra (jegyző, adóosztály, igazgatási osztály) személyesen elmenni, mindig kiderül valami új! Pl. a jenői adóosztályon nem tudták biztosra, hová is fizessem az iparűzésit, a bérleti szerződésemet is háromszor át kellett írni (legyen inkább nagyon részletes, mintsem nagyvonalú, még ha a tulaj nagyon lazán is veszi!)
- Sorrend! Először nyomd tele a boltot a gépekkel, és hívd ki az érintésvédelmist! Őt nem érdekli, ha kupi van, viszont találhat olyan hibát, ami miatt hívhatsz villanyszerelőt, aki mindent eltologat, fúr, porol és akkor minek takarítottál előre? Amikor megvan az érintésvédelem, akkor "let's get ready to rumbleeeee...", takaríts, rendezkedj, és hívd az állategészségügyist! (Ehhez be kell menni hozzájuk, kitölteni 1 kérvényt, 15.000 Ft, és akkor majd jön, ha ráér.)
- Fentivel szinkronban bemehetsz a telephely szerinti ÖK engedélyeztetési osztályára, hogy ott is történjen valami. Oda kell majd illetékbélyeg is, azért nem mondom, hogy 2200, mert ezt lehet önkormányzata válogatja. Vásárlók könyve biztos, hogy kell, azt nyomtatványboltból vigyél, ÖK hitelesíti.
- Ha az állategészségügyisre vársz már csak, elvileg ki is lehetne nyitni, csak azokat a cuccokat nem adhatod el, amik különengedély-kötelesek (pl. kaját!). Csokit, kávét, teát árulni szerintem láma dolog lenne egy leendő szendvicsbüfében, így én nem raktam ki a nyitva táblát.

17.) Míg ülsz a seggeden, mert pl. vízvezetéket szerelnek a boltban, vagy vársz az engedélyre, azért érdemes venni egy digitális mérleget, és megcsinálni az anyaghányad nyilvántartást otthon, legalább körülbelülire. 10 darabra kell meghatározni, pl.: 10 db kőrözöttes szendvicshez: 300 g kőrözött (hoppá! miből is áll nálad 300 g kőrözött? no azt is méregesd le!) Ez is azért fontos, mert amikor majd megvannak a beszállítók, akkor csak ki kell számolni, mennyiért veszed a túrót, tejfölt, pékárut, stb. és máris látod, hogy kb. mennyi az anyagköltséged (rezsi, hulladék, bérleti díj és egyebeken kívül persze.) Meg azért is fontos, mert ha egyszer bejön a fogyasztóvédelem, akkor a kirakott cuccnak a leírtaknak megfelelőnek kell lenni!

18.) Ha eddig eljutottál, és tudtam újat mondani, akkor valószínűleg te sem tudnád kiszámolni a rezsit. Ha igen, már biztos van vendéglátóipari egységed, gratulálok! Én úgy képzelem, a nyersanyag + 100% nagyjából hagy némi teret a profitnak, akkor is, ha leveszem a bérleti díjat, és a rezsit. Nyilván van amire nem tehetsz 100-at, sőt, van amire alig 20-at, de a teán és kávén pl. lehet sokkal nagyobb árrésed is, szóval ezen előre nem kell sokat tökölni. Ha a szomszéd nagy-pufis hamburgere 390, akkor ne add 350-ért (mert valszeg ő már 10 éve tudja, hogy hogyan rakja össze 170-ből, és olcsóbban te se fogod tudni), de ne is 400-ért, véletlenül se, még akkor se ha neked 250-be kerül, mert amiatt a kurva 10 forint különbség miatt még akkor is te leszel az ügyeletes zsidó egyből, ha amúgy sokkal több cuccot raksz a pufibuciba!





19.) Ne csinálj B-tervet! Ha ezen töröd a fejed, azt is kapod meg! Ha pl. arra gondolsz, mi lesz ha hasmenésed lesz, ki fog akkor helyettesíteni? Akkor fosol máris bazmeg, fosni fogsz minden nap és egy puhapöcs vagy, aki menjen el alkalmazottnak!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése