Keresés ebben a blogban

2014. március 7., péntek

Gondolat-párologtatás

Két napig szervízben volt a laptop, és mivel nincs okostelóm, teljes net-diétán voltam.
Nagyon jó volt, mert pl. olvastam kb. 400 oldalnyit!
El is határoztam, hogy lesz minden héten 3 nap, amikor nem fogom bekapcsolni, max azért, hogy feltöltsem róla az mp3 playert. Mondjuk hétfő, szerda, péntek? Kivéve, ha szerdán BL meccs van, és fogadni akarok rá, vagy néha hétfőn is, vagy pénteken is lehet valami érdekes, de akkor se nyitom meg a Facebook-ot!
Lehet, hogy picit habzik majd a szám, és forog a szemem, de látom előre, hogy nem lesz nehezebb, mint elmenni a boros polcok mellett a boltban :D
Amúgy pl. az olvasásról eszembe jut most, hogy milyen "felesleges" passzív szókincsem van, ami folyamatosan alakul, ahogy most elolvastam nagy duzzogva a Game of Thrones sorozat első 3 évadjának alapját adó cirka 2200 oldalt, közben meg az agincourt-i kampányról egy non-fiction könyvet és most egy regényt is elkezdtem ugyanerről, szóval ilyenkor jönnek az olyan szavak, mint a sarkantyú, a hűbérúr, vagy a címerállat, vagy egyéb olyan szavak, amiket kiszótárazás nélkül "veszek fel" olvasás közben, és látszólag semmi értelme, mert sosem leszek műfordító, az élő beszéd meg még mindig akadozik, mert az idő nagy részében olyanokkal érintkezek angolul, akik rengeteg nyelvtani hibát vétenek, és így én is azt szokom meg... De valahol mégis igaz, hogy hozzáad valamit az emberhez, bármi újat tanul. Olyan, mintha a világ picit szűkülne körülöttünk, és ez egy speciális nyújtó-gyakorlat, egyfajta agy-jóga...
Mindenesetre pl. most olvastam egy részt, ahol hajóra száll az angol inváziós hadsereg, és az egyik hajó neve : Heron. Nem von le sokat a regény élvezeti értékéből, ha nem tudom, hogy ez kócsagot jelent, és meg nem mondanám miért éreztem valaha is szükségét annak, hogy egy ilyen szót kiszótárazzak, de szinte biztos vagyok benne, hogy vannak mai magyar gyerekek, akik nem hogy angolul nem tudják mi ez, hanem visszakérdeznének:
- Miafasz? Kőcsög?! Na haggyál már tesó, azt persze, hogy vágom, hogy mi...

Ettől még persze dolgozhatnak később a médiában is.
Ahogy elnéztem a tévén - mivel nem volt net, az ukrán helyzet miatt bekapcsoltam, bocsi - Brüsszelben faggatták az interim miniszterelnököt, és a kérdések felét, komolyan mondom ki sem tudtam bogozni! Az ukrán ügyvéd megőrizte a pókerarcát, de amikor kapott 1-2 homályos kérdést, inkább rámutatott egy másik "újságíróra", majd egy harmadikra is, hogy addig időt hagyjon a tolmácsnak, aki gondolom odavarázsolta elé a monitorra, hogy biztos megértse, mire kellene válaszolni, aztán mellesleg úgyis kikerülte a kényesebb pontokat, amikor végre megszólalt...
(Legalább szépen beszélt angolul, erős akcentussal, de majdnem hibátlanul, csak persze röhelyes volt, hogy méltatlankodva feltette a költői kérdést, amit lehet az amerikai külügyminisztertől lopott:
"A 21. században elfogadható, hogy egy nukleáris hatalom katonai erőkkel bevonuljon egy másik országba?!")
De most a lényeg, hogy szörnyű volt látni, mennyire nem tudnak ezek az emberek kommunikálni, amikor ezért kapják a zsíros  fizetésüket, nemde?!

És nem tudom mennyi gyakorlati haszna van még az idegen nyelveknek és az olvasásnak, de pl. amikor a barátnőmmel sétáltunk a tengerparton, és felvette a telefont, aztán visszacsekkoltam vele, hogy pl.
- Mondtál olyat, hogy este csak vacsizol, aztán alszol, mert holnap meló?
És igen, pontosan!
Pedig katalánul beszélt, amiről eddig azt hittem, nem is használják már a katalánok sem, ahogy a délvidéki franciák se az okcitánt, de lehet akkor azt is rosszul tudom :D
A lényeg - azon kívül, hogy most ezzel itt leplezetlenül büszkélkedek, fene a pofámat! - hogy szerintem ezek a dolgok tényleg kis kötéseket hoznak létre az agyban, és ha történetesen nem egy olyan fajta vagy, aki sakkozik, vagy kirakja a Rubik kockát, akkor az idegen nyelveket mindenképp ajánlanám!
És még szórakoztató is!
És akkor már egy kalap alatt ajánlom Bernard Cornwell: Azincourt c. regényét, ha valaki szereti a középkori sztroikat, sokkal tehetségesebb író, mint George R. R. Martin a Game of Thrones-szal!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése