Szóval:
Az első rész
egyáltalán nem tetszett! Az volt az érzésem, ez inkább egy ügyvédes-oknyomozós
dráma lesz, a Hell's Kitchen vak bajnokával, aki a helyi piti bűnügyek
(uzsorapénz-behajtás, iskola melletti drogosztás, családon belüli erőszak) ellen
lép fel, zorróra hajazó maszkban ugrálva, miközben szépen lassan
visszaemlékszik gyerekkorára, amikor apja egyszerű bunyós volt, közben idétlen
egyetemi haverjával idealista módon megváltják a korrupt tárgyalótermek
világát, és a csóró, de szexi titkárnő majd valamelyik csaja lesz, vagy inkább
előbb egyiké, majd a másiké, hogy több legyen a dráma. Ezt majd 55 percből 5
perc akrobatikus utcai harccal fűszerezik, bla-bla-bla... oszt kész!
Utólag
visszapörgettem, feltűnhetett volna, hogy egy össznépi maffiameeting is volt az
első részben, de akkor még ez is elég szedett-vedettnek tűnt egy kizárólag
kínaiul beszélő rozzant öregasszonnyal, egy durcásan szótlan japánnal, két
lepattant orosszal és egy nyugdíjas könyvelővel (aki mondjuk legalább vicces
volt), de aki összehozta őket, az ősellenség Wilson Fisk (magyar
képregényekben: a "Vezér", eredetiben "Kingpin") csak a
csatlósát küldte maga helyett. Szóval, hiába láttam az imdb-n, hogy Vincent D'Onofrio
fogja játszani, hihettem volna azt is, hogy csak majd néha-néha dob egy
cameo-t, mint Bruce Willis a Jóbarátokban.
Talán 7-8
nap is eltelt, mire megnéztem a második epizódot, amiben már bedobták a csalit,
ugyanis rögtön az elején Rosario Dawsonnal nyitnak! Na, ez már valami, ez
fontos dolog az ilyen ügyvédes-drogos-krimis cuccokban: legyenek jó színészek, színésznők! És ez
alatt azt értem, befutott nevek is kellenek, nem csak új felfedezettek, akik a
sori után sosem fognak megszabadulni attól, honnan indultak (lásd: Jóbarátok
színészeinek mozis karriere, ami kb. említésre sem méltó...) A Breaking Bad
főszereplője nem rossz, de tévé-színész, és ha már nem tudtak megfizetni egy
Kevin Spaceyt, vagy Gary Oldmant a főszerepre, legalább az apróbb szerepekre
találhattak volna 1-1 húzósabb nevet, de senki jelentős nincs az egészben.
Hozzátéve, hogy az 5. epizódig még mindig semmi lényeges nem történt, azt a
sorozatot örökre leírtam, akármennyien is hájpolják.
Dawson latino
nővérke, aki összeférceli a kukában talált álarcos hőst. Egy-két ordasnagy
bakival indul a téma, pl:
- Nem vihetsz
kórházba! Akik ezt tették velem, megölnének mindenkit, csak hogy
hozzámférjenek! (Ja, de kérdés, hogy ha már ilyen könyörtelen gyilkosok, miért
nem lőtték 4-5-ször mellbe és egyszer fejbe, mielőtt bedobták volna a kukába?
C-c-c-c...)
Később a
Fenegyerek összeesik, majd amikor magához tér, és hanyatt fekszik, mindkét
kezével a fejéhez kap, mielőtt megállapítja:
- Láttad az
arcom...
(Ja, azt vágja
mindenki, hogy tíz méterről érzékeli, ha valakinek pl. fél fokkal megemelkedik
a testhőmérséklete, de nem érzi a saját fejbőrén a különbséget, hogy van-e
rajta sapka, vagy sem? Anélkül, hogy odanyúlna kézzel?!... )
Viszont közben,
meg később váltanak 1-1 igencsak eltalált piszkálódós mondatot, amire már abba
is hagytam a másodlagos tevékenységet (pl. ilyen sorik nézése közben néha
fészbukozok, pakolászok, nyújtógyakorlatokat végzek, csak hogy teljesen ne
menjen kárba az idő...) Szóval a forgatókönyvírónak a fekete mellé adtam egy
nagy pirospontot is. Mindezzel együtt a második epizód is kb. ugyanolyan
vontatott volt, mint az első, fő atrakcióként az oroszok által elrabolt kisfiú
megmentésével a végén, ami még bennem egy "na-ne-má!" reakciót is
kiváltott: 1-2 órával azelőtt
diagnosztizált 2-3 törött bordát, és egy szúrt sebet főhősünkön a nővérke, de
5-6 orosz maffiózót azért szarrá ver egy alagsori folyosón?!
Ja, és még egy
nagy-nagy logikai bukta: az egész sorin végig a főhős egyik fő dilemmája,
megölhet-e valakit, csak hogy a nagyobb rosszat megakadályozza? Ehhez képest az
orosz ál-rendőrt, miután kivallatta, a nyomaték kedvéért ledobja a tetőről,
bele a kukába, ahová őt is betették korábban. A nővérke sikít "oh my god!
meghalt?!" Hősünk megáll pár másodpercre koncentrálni, gondolom fejben kimatekozza
a rötgen és CT eredményeket, amiket szuper képességeivel érzékel, és CSAK
EZUTÁN mondja: "életben marad." Ja, szóval - logikusan - amikor
ledobsz egy már amúgy is meggyepált fickót a negyedikről, akkor eléggé kockára
teszed az életét, ugyebár... De morálisan a Fenegyereknek elég a gyilkossági
szándék vádját azzal elhessegetni, hogy a fickó a kukában lévő szemeteszsákokra
fog esni, meg végülis nem a tizediken vagyunk, csak a negyediken, azaz
voltaképp nem akarta megölni! De akkor miért kell 3-4 másodpercet várni a
válasszal? Miért nem mondja a nővérkének azt simán: "Áh, nyugi, direktbe
úgy céloztam vele, hogy csak kómába essen, és ne tudja senkinek sem elmondani,
hogy nálad járt, amikor elkaptam! Win-win szitu, vágod?"
DE még mindig csak
egy csőbe húzott titkárnő és egy elrabolt gyerek esete van a to-do list-en
kipipálva, semmi nagyléptékű maffiaháborús, képregényvilágba illő jócselekedet.
Okés, azt sem bírom, amikor az összes többi Marvel vagy DC adaptációban minimum
egész NY City-t vagy nem ritkán az egész bolygót menti meg a hős, de az arany
középutat meg kellene találni... És Wilson Fisk még mindig sehol!
Kezdtem azt
gondolni, nem nekem való ez az egész, és van jobb dolgom is, szóval megint bő
egy hét telt el a harmadik epizód megnyitása előtt. És ehhez az is kellett,
hogy elszállt a net az albiban, azaz a reggeli kávé mellé (amikor rendszerint
fészen pörgetem végig, van-e valami érdekes) elkezdtem nézni. Na, és ez már
korrekt nyitánnyal rendelkezik: egy brutális (valódi 18 éven felüli) bérgyilkos
akcióval. Na, gondoltam, legalább ez az ártalmatlannak látszó, de láthatóan
pszichopata kiskakas majd feladja a leckét a Fenegyereknek, és sejthető, hogy
Wilson Fisk megbízottja, azaz hamarosan be kell hozni a képbe a "nagy
embert" is.
Jó, nézzük akkor!
A harmadik epizód
azért még mindig meg van rakva egyéb karakterek (pl. az újságíró, Urich)
felvezetésével, de a bérgyilkossal való ügyvédi tárgyalások érdekesek,
tempósak, és kezd körvonalazódni az is, mi lesz a nagyobb tét. Aztán a végén
persze kiengedik a bérgyilkost, csak hogy lehessen egy fasza bunyó, és a
Fenegyerek kiveri emberünkből a megbízója nevét. A nevet, amit tilos kimondani:
Wilson Fisk. És aztán az utolsó percekben meg is jelenik a góré, bár még mindig
szinte csak hátulról láthatjuk a védjegynek minősülő, teliholdként virító tar
fejet, ahogy egy modern festményt bámul egy puccos galériában. A galéria
alkalmazottja viszont egy über fasza nő, Ayelet Zurer, aki Hollywoodban kevésbé
ismert, de azért mégsem egy tévészínésznő, és végig a sori egyik alappillére a
"szép és a szörnyeteg páros" jelenetei. Nyitásnak csak pár mondat, kevesebb, mint egy
perc, de olyan szépen kidolgozott, olyan precíz a "kémiai keverék",
hogy itt lehet érezni a "beleszeretős" hatást.
Innen a következő
10 epizódot kábé ledaráltam, talán 1,5 nap leforgása alatt!
Több spoilert igyekszem nem kipotyogtatni, és bocs, ha a fikázós rész aránytalanul hosszú, de a 4-12.
epizódig ami következik, arról azért nem érdemes sok szót ejteni, mert látni
kell!
Listaszerűen
mégis:
- Az
akciójelenetek korrektek, és szerintem épp jól adagolja a rendező az arányt,
mennyi a duma, és mennyi a piff-paff.
- Az operatőri
munka példás: a váltakozó kameraállások, és a világítás, néhol a slow-mo hozzák
a képregény-hatást, amit pl. sok Marvel adaptáció abszolút mellőzött. A zene
ehhez még hozzáad.
- Hamar meg lehet
szokni a teljesen ismeretlen főszereplőket, főleg Charlie Cox-ot, aki nem csak
karakteres szájával és állával "adja el" a főhőst, de szálkásra
faragott felsőtestével hiteles is, hogy képes a yamakasi-kung-fu mutatványokra (nem
mint pl. Tobey Maguire Pókembere, vagy bármelyik Batman Christian Bale
előtt...) Külön kiemelném a szürke eminenciás, über-lojális Wesley karakterét,
aki hideg, profi, kellő pillanatban kemény, máskor könnyed és joviális. Nagy
kár, hogy a veterán Scott Glenn (akinek szerintem simán kijárt volna Bill
szerepe a Kill Billben!) csak kevés teret kap, de nyitva marad az ajtó a
következő szezonra.
De a legjobb
mégis Wilson Fisk. D'Onofrio pusztán azzal, hogy tagolja a mondatait, melyik
szavakra teszi a hangsúlyt, és közben hogy görbíti le az alsó ajkát, már el is
adja a belső konfliktusokkal terhelt egyéniséget, ehhez csak hozzáad a
testbeszéde, taglejtése, amikor megmozdul. Nem egyszerű főgonosz, sőt! Valahol
nehéz is eldönteni, mennyire utáljuk, és ne szurkoljunk-e legalább picit neki
is (vagy csak én vagyok ilyen beteg? :o) Az első évad legalább annyira az ő
felemelkedéséről, és vívódásairól is szól, mint a Fenegyerekről. Pszichopata
karakter, az biztos, de cseppet sem egysíkú!
- Fogatókönyv: Az
említett 4. rész után már nem számoltam a bakikat, pedig logikai bukfencek
előfordultak még... De amikor kiváló, filozofikus párbeszédeket ágyaztak be a
sztoriba, a jó és rossz fogalmáról, vagy mondjuk általánosan morális
dilemmákról, vagy ügyes ritmusban adagolják a kisebb-nagyobb csavarokat a
sztori fősodrában, akkor már nem érdekes, hogy minden logikus-e vagy sem. A hatás felülírja a következetességet.
Fisk ráadásul a
modern elnyomó megtestesítője: a politikusokat, rendőröket és a médiát
lefizetve, és felhasználva terjeszkedik, építgeti a birodalmát, miközben
láthatatlan, "google-proof", egészen addig a pillanatig, amikor már
elkerülhetetlen a színvallás. De épp amikor a hősök a média segítségével
akarják leleplezni, ő megelőző csapásként kiáll a nyilvánosság elé, és pont
annak a sztorinak a másik oldalát teszi a közvélemény elé a tévécsatornákon,
amit épp a régivágású újságíró készül lehozni az analóg médiában. Ahogy a
veterán publicista a "mentés", vagy "mentés elvetése"
opciók felett mozgatja az egeret, miközben Fisk a tévében nyilatkozik, az
számomra a mai világ erőviszonyainak egy kiváló ábrázolása.
Később van egy
kis párbeszéd az újságíró és Fisk között, amikor előbbi a papír helyett a
blogolást választaná, egyfajta végső elkeseredés-képpen, hogy mégis, hátha van
valaki "odakint", aki hajlandó elhinni, hogy ez a jószándékú milliárdos
nem feltétlenül csak a város megújításán, megszépítésén munkálkodik. Kis
spoiler, de csak pár sorig bevágom, annyira igaz:
- Do you think that rambling on the internet will make a change?
- People seek the truth no matter where they find it.
- That may have been the case when you and I were young. This world
around us is preoccupied with celebrity weddings and videos of cats...
Complicated issues, issues that matter; they take too much focus. They take too
much time from texting and a thousand channels on a satellite dish.
Mondjuk van
egyfajta "felértünk a dombtetőre"-érzés a 7-8-9. epizód után (ez a
három legalábbis nekem a csúcspont), azaz a tizediktől megint picit nagyobb a
hangsúly a szürke egereken (Foggy, Claire, stb.) és kevesebb teret kapnak a
negatív karakterek, akik ugye általában az emlékezetesebb és ütősebb sorokat
kapják, de persze eddigre már magába szippantott a sztori, és a megfelelő
suspence-pillanat az epizódok végén kiváltja a hatást, hogy a következő részt
azonnal meg kell nyitni!
Aktuális - sajnos
- a "ki a terrorista?" kérdés is, ugyanis a maszkos öntörvénykező
Fenegyereket nagyon könnyű ebben a színben feltüntetni a hiradókban...
Hopp, ezt - mivel nincs netünk az albiban november 12. óta, még a párizsi események előtt írtam le, és azóta meg nem volt nálam az elmentett szüveg, hogy posztoljam. Nem azt állítom ezzel, hogy valódi terroristák nem léteznek! Inkább csak azt, hogy aki a tömegmédiát uralja, az képes arra, hogy a valódi terrorcselekményeket leközli-e vagy sem (lásd: Kenya szinte zéró figyelem, míg Párizs kimaxolva a végtelenségig), de ha ezt megteheti, miért ne tehetné meg azt is, hogy azt (az embert, szervezetet, nemzetet) tűnteti fel terroristaként, akit akar?
Hopp, ezt - mivel nincs netünk az albiban november 12. óta, még a párizsi események előtt írtam le, és azóta meg nem volt nálam az elmentett szüveg, hogy posztoljam. Nem azt állítom ezzel, hogy valódi terroristák nem léteznek! Inkább csak azt, hogy aki a tömegmédiát uralja, az képes arra, hogy a valódi terrorcselekményeket leközli-e vagy sem (lásd: Kenya szinte zéró figyelem, míg Párizs kimaxolva a végtelenségig), de ha ezt megteheti, miért ne tehetné meg azt is, hogy azt (az embert, szervezetet, nemzetet) tűnteti fel terroristaként, akit akar?
Sajnos van még
egy szépséghiba a végére, és remélem ezt a csorbát még ki fogják köszörülni a
második évadra: kosztüm! Nyilvánvaló jelek utalnak rá, hogy a főhős előbb-utóbb
le fogja cserélni a zorro-maszkot és az egyszerű thermo-felsőt valami
"képregényesebb" változatra, de engem nagyon elkeserített, végül
milyen alkotással jöttek ki a terzezők. Jobb lett volna, ha jobban követik a
főcímben megjelenő grafikát, azaz valami testhezálló, könnyűbúvár-szerű cuccot
adnak rá, mintsem ezt túl sok apró darabkéból összefércelt, inkább valami
szado-mazo macskafiú-jelmeznek beillő kreálmányt, amiben ráadásul az eddig
dícsért yamakasi mutatványok is azonnal darabosabbá válnak, az akrobatika
robotszerűvé válik, és sokkal kevésbé élvezhető! Ha már a klasszikus Batman és
a klasszikus Pókember jelmezek között hezitált a tervező, itt inkább az utóbbi
felé kellett volna húznia, szerintem. De remélem legalább a maszkot lecserélik,
mert amikor először mutatták premier plánban, esküszöm azt vártam, a hős így
fog beszólni Fisknek:
Szóval a Fenegyerek a végére tényleg terrorista lett: ízlésterrorista ;)
Ettől függetlenül én várom a következő évadot...
Szóval a Fenegyerek a végére tényleg terrorista lett: ízlésterrorista ;)
Ettől függetlenül én várom a következő évadot...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése