Keresés ebben a blogban

2015. december 3., csütörtök

Könyvajánló: Michel Houellebecq - Submission



Bevallom, talán a Pí élete óta főleg történelmi regényeket olvastam, hellyel-közzel mellette a Trónok harcát, illetve nemrég egy magyar regényt, ami 1975-ben játszódik, szóval szinte már történelminek számít. Ezek után mind stílusban, mind témában felüdülés volt letérni a főcsapásról. Egyébként a francia lakótársam a párizsi események utáni rövid szóváltás kapcsán nyomta a kezembe a regényt, hogy feltétlenül olvassam el!

Nem kezdtem el azonnal, mivel még be kellett fejezni egy Bernard Cornwellt, meg mostanában többet is dolgoztam a szokásosnál, de amikor az első 40 oldalon túlvoltam, onnan kezdve nehéz volt letenni.

A történet főszereplője egy 44 évesen máris teljesen kiégett professzor, aki a Sorbonne-on tanít, hetente egy napba sűrítve előadásait. A 19. századi francia irodalom szakértőjeként beismeri, hogy az irodalom oktatása egyetemi szinten teljesen öncélú. A diákok nagy része voltaképpen annyit ér el vele,  hogy figyelemfelkeltő bónuszt tesznek az önéletrajzukba, ha egy sikkes butikba jelentkeznek dolgozni, merthogy az irodalomban való jártasság egyfajta glamourt, egzotikus mellékízt adhat, ami kiemeli őket a többi pályázó közül. Egyébiránt csak kb. 100-ból egy nagyon tehetséges diák marad meg az irodalomnál, ami azt jelenti, hogy tanársegédek, később aztán professzorok lehetnek, és a kör bezárul. (Később utal rá, hogy ami a közvélemény alakítását illeti, a klasszikus értelemben vett entellektüellek már régóta kb. annyit érnének el hangjuk hallatásával, mint Tibi Atya, amennyiben megpróbálná az igaz hitre téríteni a szaudi herceget...)

Emberünk emellett év elején általában felszedi az egyik tanítványát, akivel pikáns nemi életet élet él a szemeszter végéig, majd valamikor az új tanév elején lerázza. Mindez olyan rutinszerű és fájdalommentes, hogy nyilvánvalóan nagyon sekélyes viszonyokról volt szó mindig is. Emellett az étkezési és alkoholfogyasztási szokásainak sűrű említése nyomán hedonistának is nevezhetnénk, ha nem lenne egyfajta pótcselekvés mellékzöngéje az egésznek. Az ínyenc fogások és exkluzív borok, konyakok említése, mintha csak kis homokzsákok lennének az özönvíz ellen. Rokoni, baráti kapcsolatai nincsenek, és az egyetlen kapaszkodó, a szenvedélyes intellektuális kötődés szakterületének tárgyához, egy 19. századi íróhoz, szintén elérte már a zenitjét, azaz voltaképp céltalannak érzi az életét.

A 2022-es általános választások sem csigáznák fel különösképpen, megmaradna egy-egy szarkasztikus megjegyzénél, és többször be is vallja, nincs otthon igazán sem a politikában, sem az iszlám vallás alapvető téziseiben. Számára épp fontosabb, hogy mivel már a tanév második felében járunk, de még mindig nincs új nő a színen, a tavalyi csajjal veszi fel a kapcsolatot, és egy viszonylag részletesen ecsetelt szexjelenet után elkezd azon gondolkodni, hogy talán komolyabbra is fordulhat ez a viszony, és talán ez lehet a mentőöve, ha ki akar evickélni az általános tespedségből.

Viszont a csaj zsidó származású, és félelmében elhagyja az országot.

Hogy miért? És hogy jön ide az iszlám?

Franciaországban a "szokásos" pártok mind nagyot vesztettek a korábbi bázisukból, és 2022-ben magasan a Marine Le Pen vezette Nemzeti Front (szélsőjobb) vezeti a statisztikákat, míg a Muszlim Testvériség és a szocialisták kb. fej-fej mellett haladnak. A mérsékelt konzervatívok már csak a sor végén kullognak. Mindenki arra fogadna, hogy a szélsőjobb és a szocik jutnak a döntőbe, majd az előbbi koalícióba lép a többi konzervatívval, és lépéseket tesznek az EU-ból való kilépére, valamint a "Franciaország a franciáké!" szólamokkal támogatott programok kapnak majd még jelentősebb támogatást. A regényben már a 2017-es választást is meglepetésként említi Houellebecq, ahol a szélsőjobb éppenhogy csak alulmarad a szocialistákkal szemben, holott eddigre már a francia szavazók nagy része nyíltan nemzeties érzelmű. (Ennek szélső ága a regényben a "nativista" szekció, nem tudom valóságban létezik-e Franciaországban, de kb. olyanok, mint a Magyar Gárda, csak több felsőpolcos kapcsolattal.)

Hősünket nem igazán érdekli az egész. Számára a választás napja, és ahogy ezt a média közvetíti, nem más mint egy politikai VB-döntő, amikor mikrózható indiai kajával és három üveg vörösborral befészkeli magát a tévé elé, hogy "végigizgulja" ki jön ki győztesként. Houellebecq cinizmusa ahogy a modern társadalom apró kis nüanszait elhinti a regényben, már önmagában megéri az olvasást. Néhol engem nagy kedvencemre, Joseph Hellerre emlékeztet.

Szóval Francois általában a cirkuszi attrakciónak, valógságshow-nak tartja a választásokat, de most valami más. Egy idősebb kollégája nyitja fel a szemét: a választások kimenetele vastagon érintheti az egész oktatásügyet, és ezen belül a Sorbonne-t is, azaz Francois voltaképpen azért kezd csak jobban figyelni az eseményekre, mert a saját pozíciója is mérlegre kerül.

A választások közeledtével persze feldúsulnak a külvárosi extremisták összecsapásai, de az értelmiség persze kevés figyelmet szentel minderre. A média ebben cinkos: előbb csak nevetségessé teszi a "Kasszandrákat", akik mindig bejósolják a legrosszabbat, és egyre kevesebb hírt közölnek az erőszakos eseményekről, majd maguk a "Kasszandrák" is elhallgatnak, és csak a vihar előtti csend marad. Francois itt megemlíti a harmincas évek Németországát, ahol szintén az összes tojásfejű azt hangoztatta, hogy "Hitler majd észhez tér." A 2022-es év Párizsa mintha már zsibbadt lenne az etnikai kakaskodástól. Példa: egy koktélparty közeli lövöldözés és robbantások hangja miatt szakad félbe, és Francois elkíséri egy kollégáját, hogy annak lakásában folytassák a diskurzust. Ahogy közel érnek a lángban álló Clichy térhez, gyakorlatilag a feszültség legkisebb jele nélkül folytatják a beszélgetést, miközben két géppisztolyos rohamrendőr közömbösen csevegve elhalad mellettük a tér felé, ahol korábban a bomba robbant. Úgy viselkednek, mintha mi sem történt volna. Francois kollégája lazán kommentálja, hogy a professzor lakása a kínai negyedben van.

- Ha az etnikai zavargások egész Párizst ellepik, a kínaiak ki fognak maradni belőle. A kínai negyed lehet az utolsó biztonságos hely a városban.

Az említett kolléga, mint szélsőjobbos mellékszereplő, beavatja Francois-t: a nativisták valószínűleg polgárháborút akarnak, és ráadásul minél hamarabb! Miért? Logikus: a "nem bennszülött" kisebbség nagyobb születési rátája mellett ha most nem robban ki a háború, később esélyük sem lesz győzni. Ezt, és a nativisták egyéb nézőpontjait jobban kifejtheti, és emiatt zseniális szerintem, Francois figurája mennyire "szakbarbár" és politikailag tájékozatlan: ezt használhatja fel Houellebecq, hogy a karakteresebb hangokat képviselő mellékszereplők felskicceljék a tényállást jobbról, balról és középről. De Francois mindezzel együtt értelmiségi, hiszen a Sorbonne professzora.... Lehet csak én akarom szándékosan belelátni, de van egy olyan érzésem, hogy manapság pont azok, akik egy-egy területen valódi specialistákká képzik magukat, és éveket töltenek a világ 1-1 apró szegmensének részletes kutatásával, közben pedig nem marad idejük, hogy mondjuk történelmi párhuzamokat összevessenek jelenkori politikai törekvésekkel, gazdasági mintákkal, szociális problémákkal és kulturális csapdákkal, azok voltaképp épp olyan naivak lehetnek, mint a focin és X-faktoron, olcsó sörön és lecsókolbászon tengődő "csőcselék". Vagy még rosszabbak, hiszen roppant intelligensnek tartja őket mindenki, és így ők maguk is ezt hiszik magukról. (Mint pl. Steel "barátom", aki lehet matematikus-informatikus, és abban nagyon penge is akár, de aki ilyen mondatot, hogy "Amerikát, meg nem diktátoroznám azért ott több száz éves a demokrácia és meg is védik, ha kell, nem olyan nyuszi nép lakja mint ezt az országot itt." miközben Magyarországon a konzervatívok, meg a kerítésépítés ellen tiltakozik, azaz szerintem politikailag kb. egysejtű szinten van...)


A Muszlim Testvériség a finisben lefutja a szocialistákat, azaz trükkösebb lesz a kérdés, ki kivel fog koalíciót alkotni. Francois "kiművelését" egy idősebb kolléganőjének férje folytatja, aki titkosszolgálati szakértőként az iszlám szélsőségesek kutatásával töltötte az elmúlt 20-25 évet. Ahogy Muhammed Ben Abbes a szocikkal arról egyezkedik, ki milyen miniszteri tárcát kapna, ha koalícióban megvernék a Nemzeti Frontot, világossá válik, melyek azok a területek, amikért körömszakadtáig küzdene.

Az egyik az oktatás. Miért? Megint csak felvetődik a születési ráta, azaz várhatóan milyen irányba fog elbillenni Európa (és főleg Franciaország) fiatalságának összképe. Ha ezek a gyerekek megfelelő (azaz vallásos) oktatásban részesülnek, akkor kontrolláljuk igazán a jövő nemzedékét. Ami az egyetemeket illeti, a gazdag öböl-országok készek olyan szinten támogatni a felsőoktatást, amiről állami kézben álmodni sem mertek volna.

- Nem kell a katolikusoknak félni? - kérdezi ártatlnaul Francois.

A biztonsági szakértő leereszkedően és készségesen megmagyarázza, miért nyernek voltaképpen a katolikusok egy ilyen reformon: Az iszlám a "Könyv" vallása, a kereszténységgel és judaizmussal együtt. Az igazi ellenség a hitetlenség, a szekularizáció, nem a másik vallások. Az olajsejkek pénzéből színvonalas iszlám oktatást fognak működtetni, miközben a világi oktatástól megvonják az állami támogatást, azaz a keresztény családok is keresztény iskolába fogják járatni a gyerekeiket, ha azt szeretnék, hogy vigyék valamire az életben. Viszont az említett "reprodukciós képesség", főleg ha többnejűséget hivatalosan is elfogadtatják, egyértelműen a muszlimok malmára hajtja a vizet hosszú távon. A keresztények egy része fel fogja ismerni, hogy a vallásuk nem állta ki az idők próbáját, és ha nem akarnak teljes hitetlenségbe süppedni, majd "meg fognak térni".


Tekerjünk előre: a választásokat némi véres rendbontás, és emiatt teljes médiacsend zavarja meg, majd amikor beáll a rend, kiderül, hogy Ben Abbes lepaktált nem csak a szocikkal, de az UCD-vel is (a tradicionális konzervatívok), aminek az lehet a magyarázata, hogy voltaképpen a Muszlim Testvériség a Nemzeti Fronttal ellentétben nemhogy nem akar kiszakadni az EU-ból, inkább ki szeretné bővíteni a Mediterrán térség egyes országaival, mint pl. Marokkó, Algéria és Egyiptom. Ben Abbes egyfajta modern császárnak láthatja magát, és ahogy a Római Birodalom annak idején csak úgy volt képes fennmaradni még további pár száz évig, hogy beépítette a kereszténységet, marokkói származású barátunk most épp így gondol az iszlámra.

Másrészt a "nők vissza konyhába és szülőszobába!" ösztönzéssel egy csapásra megszüntetik a munkanélküliséget! Az oktatásból is - az említett okokon kívül - további pénzek szabadíthatóak fel, hiszen az iskolakötelezettséget leviszik az általános iskola befejezéséig, ami ugye most már kvázi a 12 éves kor. Egy-két évvel utána lehet nősülni, oszt szevasz. Ehhez - már csak miután megnyeri a választásokat - Ben Abbes hozzáteszi a családi vállalkozások maximális támogatását, és (ahol ez lehetetlen) a dolgozók részvételi befolyásának növelését a nagyobb cégeknél. (Személy szerint azt gondolom; ez az a pont, ahol az összes öböl-országi olajmilliárd nem lenne elegendő a fennálló gazdasági rend megdöntésére, azaz egy ilyen ötletért egy Ben Abbes féle vezető kb. ott végezné, mint Gandhi, vagy JFK: merénylet áldozataként. Később persze mindig lehet valami tapló náci bűnbakot találni a merénylő szerepére...)

Sajnos Houellebecq nem megy bele messzemenően, milyen társadalmi és gazdasági változásokat hozna egy ilyen stafétabot-átadás. Inkább megmarad Francois-nál, akit csak annyiban érint egyelőre a fordulópont, hogy észreveszi, csökkent a libidója azzal kb. egyenes arányban, hogy a miniszoknya-szezon beköszöntekor is formákat eltakaró öltözetben járnak a nők az utcán. A fiatal csaja meg félelmében Tel Avivba emigrál, bár a kormány nem jelent fenyegetést a zsidók számára, sokan gondolják, hogy jobb az óvatosság, és ugye senki nem siet sem megnyugtatni, sem visszatartani őket. (Ebben számomra az a szomorú, hogy ez tényleg így lenne, és ezt ugye legjobban a szerencsétlen palesztinok szopnák meg, mert az egész arab világ azon ujjongana, hogy mérföldes csizmával haladnak előre Európában, míg az onnan hazaköltöző zsidók értelemszerűen még több területet annexálnának a palesztinoktól, dehát ahogy Puzsér mondja, "ők csak az arab világ cigányai"...)

A miniszoknya eltűnik, de a netes pornó és a konzumlányok azért megmaradnak, szóval a regény egyik vezérfonala marad a midlife crisis nyomása alatti szexuális élet, megspékelve a drága italok és ínyenc ételek fogyasztásával.

Pénze van rá? Hát hogy ne lenne! Az arabok átvették az uralmat a Sorbonne felett, de mivel Francois épp eltűnt egy időre, és nem tudták reklámozni az új szerződési feltételeket, hát kénytelen-kelletlen elbocsájtották, akkora nyugdíjjal, mintha 44 helyett 65 évesen tette volna le a lantot. Aztán kerülőúton mégis visszaterelgetik, és a Sorbonne új igazgatója, aki persze konvertált, és máris több felesége van (köztük klasszikus értelemben vett fiatalkorú is), ügyes érvrendszerével meggyőzi hősünket, hogy voltaképpen számára is a legjobb választás az lenne, ha beadná a derekát.

Mindez az átmenet, amit Huellebecq felvázol, legalábbis az értelmiség körében, homlokokhoz szorított pisztolyok, sőt! burkolt fenyegetések nélkül megy végbe, pusztán a megfellebezhetetlen érvekkel, hogy az iszlám az egyetlen követhető út.

És valljuk be, ahogy egy céltalanul tengődő, egyke, szüleitől teljesen elidegenedett, barátokat is nélkülöző ateista, aki egy 120 évvel azelőtt alkotó, dekadens írót tart egyetlen lelki társának, talán kényelemből el is fogadja a feltálalt marketing-szólamokat. Ha így lenne tálalva nekem, és ilyen üres lenne az életem, lehet én is bevenném. Jó fizetés, csak hogy három feleséget tarthassak el, akiket engedelmességre (a submission egyik jelentése a behódolás) neveltek, és egy olyan "világi iszlám" verzió elfogadása, ahol kb. csak el kell ismételni, hogy Allahot fogadom el egyedüli istenként, és Mohamedet igaz prófétájaként?

Az egyetlen dolog, ami hiányjelet hagyott bennem, az az utolsó 10-15 oldal, amivel lezárja a sztorit. Nem amiatt, hogy semmi nagy volumenű esemény, vagy katartikus felismerés nem kap helyet, csak egyszerűen még továbbvinném a történetet pár hónappal, ami alatt bővebben beleláthatnánk a kialakulóban lévő új társadalom viszonyaiba. Lehet Houellebecq sietett picit? 250 oldal, ami lehetne 450 is simán?  Érezte valahol, hogy a kasszánál akkor arat majd igazán, ha szinkronban van bizonyos történelmi eseményekkel? Elvégre az első kiadás kb. egybeesett a Charlie Hebdo merénylettel...

De annak ellenére, hogy maximálisan nem aknázza ki a politikai, gazdasági és társadalmi következmények bemutatásának lehetőségét, számomra csillagos ötös a regény. Pusztán a stílus miatt. Azzal együtt, hogy pl. a Huysmams-on elmélkedő oldalak, vagy a vallásfilozófiai mellékzönge picit nehézkessé teszi itt-ott, a nagyon finom szarkazmus, amivel korunk szexualitását, és fogyasztói szokásait felskicceli. A cselekmény tempósan halad előre, és bár Francois cseppet sem az a fajta főhős, akivel együtt lehetne izgulni (főleg, hogy voltaképp ő sem izgul, nem is húzza fel magát semmin), megvan benne az az univerzalitás, hogy sokan magukra ismernének 1-1 jellemvonása kapcsán. (Ha más nem: enni, inni, baszni szeretünk, nem igaz? ;) Egy begubózott, szűklátókörű, de intelligens, az új információkat szintetizáló, alkalmazkodni képes ember szemszögéből láthatunk egy fiktív és nagyon abszurd jövő-szeletet 2022-ből. (Ami lehet nem is tűnik majd ilyen abszurdnak akkor, még azzal együtt sem, hogy talán nem válik valóra a predikció...)


Bónusz-, vagy spoiler-képpen, ahogy tetszik:

Pár idézet, csak angolul, mivel nem veszem a bátorságot, hogy visszaadjam a színvonalat, ha le is tudnám fordítani. (Az az érzésem, az angol fordító nagyon jó munkát végzett, de lehet az eredeti még több apró örömöt okozna.)


A házasságról:

"In the old days, people lived as families, that is to say, they reproduced, slogged through a few more years, long enough to see their children reach adulthood, then went to meet their Maker. The reasonable thing nowadays was for people to wait until they were closer to fifty or sixty and then move in together, when the one thing their ageing, aching bodies craved was a familiar touch, reassuring and chaste, and when the delights of regional cuisine [...] took precedence over all other pleasures."


A kereszténységről:

"Jesus had loved men too much, that was the problem; to let himself be crucified for their sake showed, at the very least, a lack of taste [...] And the rest of his actions weren't any more discerning, like when he absolved the adulterous woman, for example, with arguments such as 'let him who is without sin', etc. All you would have had to do was get hold of a seven-year-old child - he'd have cast the first stone, the little fucker."


A vaskos nyugdíján való meglepetésről:

"They were really willing to pay to avoid any trouble. No doubt they have overestimated the ability of academics to make a nuisance of themselves. [...] Even if all the university teachers in France had risen up in protest, almost nobody would have noticed, but apparently they haven't found that out in Saudi Arabia."


Az utcakép megváltozásáról:

"To visualalize a woman's thighs and to mentally reconstruct her pussy where the thighs intersect - a process whose power of excitation is directly proportional to the length of bare leg - was so involuntary and mechanical with me, so genetic you might say, that it took me a while to notice what was missing: no more dresses or skirts."


Egy kis fricska a modern udvariasság fogalmának:

"She was a regular participant in gang bangs, usually held in swingers' clubs, sometimes in car parks or other public places. Although she charged a nominal fee - fifty Euros per person - she made a lot at these parties, since she invited as many as forty or fifty man, who took turns in all three orifices before they came on her. She promised to let me know next time she organised a gang bang. I thanked her. The truth was, I wasn't interested, but she seemed like a nice person."


A plázák üzleteinek várható átalakulásáról, a női vásárlókon keresztül:

" [...] the Jennyfer's days were numbered. It had nothing to offer the good Muslim tween. Secret Stories, which advertised name-brand lingerie at discount prices, had nothing to worry about: the same kind of shops were doing fine in the malls of Riyadh and Abu Dhabi. [...] Hidden all day in impenetrable black burkas, rich Saudi women transformed themselves by night into birds of paradise with their corsets, their see-through bras, their G-strings with multicoloured lace and rhinestones. They were exactly the opposite of Western women, who spent their days dressed up and looking sexy to maintain their social status, then collapsed in exhaustion  once they got home, abandoning all hopes of seduction in favour of clothes that were loose and shapeless."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése